" Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. " (Surah Ar-Rum : 21)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath Friendship tickers
Daisypath Friendship tickers

Wednesday, March 3, 2010

HUJAHAN 2: PERKAHWINAN VERSI FAUZIANA

topik nikah kawin? sgt bagus tuk di bincangkan..

masalah wang hantaran dan belanjer, mmg menjadi bebanan pd bakal2 pengantin.Tp..bg aku la kan...org sekarang ni, klu kawin mmg klu leh nak wat grand2 ala2 artis.Tapi dalam hal2 keberkatan taknak pikir lak..

bg aku, klu aku nie lelaki..sure aku tak kawin lg kot..tggu umur cecah 30++ sebb nak kumpul duit dulu. Yelah...takat ader duit hantaran je mane cukup.Kenduri belah lelaki nak wat gak..pastu ansuran PTPTN nak bayar jugak..ansuran rumah,kete..seme nyer jd bebanan.So..mmg lmbt la aku kawin..if aku lelaki.

tp, dlm situasi aku skg sbg perempuan..aku tggu jela, if ader yg dtg meminang.Tp, klu nak kawin skg mmg duit tak cukup g memandangkan gaji pon kecik. Klu si dia nak sgt kawin..terpaksa lah menanggung semua perbelanjaan.

tp aku nie simple jer...bg aku akad nikah tu penting..yg lain2 tu adat jer..so, just amik yg disyariatkan sudah...jgn peduli org cakap..sbb org tak bg kite makan, org tak tahu susah kite..yg penting KEBERKATAN dlm berumahtangga...barulah rumahtangga aman harmoni dan dilimpahi rahmat dr-NYA.

istilah' kawin cume sekali..pe salah wat grand2 kan..' ni mmg aku tak setuju...sbb ye kawin sekali, tak salah wt grand2..tp nak brumahtangga selamanya..snggup ker hidup menderita..sepanjang perkahwinan hidup lam hutang..adei...baik tak yah..pas kawin pening pala nak bayar hutang.Sok2 dah anak 5 pon lum tentu habis bayar hutang.

1 comment:

ana fauziana said...

siot la ko..nie pon nak post kat sni ker? tu kene tukar 'hasil nukilan pojie'