" Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. " (Surah Ar-Rum : 21)

Daisypath - Anniversary

Saturday, July 30, 2011

Re-update PTLP



PROGRAM LATIHAN ASAS KEPOLISAN MENGGUNAKAN KEMUDAHAN TENTERA : Program ini merupakan sebahagian daripada susulan kepada dasar utama negara iaitu Program Transformasi Kerajaan atau Government Transformation Programme (GTP) yang diperkenalkan oleh YAB Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd. Najib b. Tin Haji Abdul Razak pada April 2009.

Antara objektif utama GTP adalah mengurangkan kadar jenayah dengnan menambahkan kekuatan Polis Diraja Malaysia (PDRM). Pelaksanaan Program Latihan Asas Kepolisan untuk pelatih konstabel PDRM dengan menggunakan kemudahan tentera merupakan salah satu langkah ke arah merealisasikan matlamat tersebut. Usaha ini bukan sahaja memperkasakan PDRM dengan sumber tenaga baru bahkan ia diharap dapat menambahkan lagi keberkesanan perkhidmatan pasukan polis ke tahap yang lebih dinamik selaras dengan Konsep 1 Malaysia “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”.

Perbarisan Tamat Latihan Perdana PDRM-ATM


HARI BERSEJARAH PDRM - ATM
Perbarisan Tamat Latihan Perdana Siri 1/2011 akan berlangsung jam 9 pagi ini di PUSASDA, POrt Dickson yang akan dihadiri oleh YAB Perdana Menteri Malaysia. Seramai 984 pelatih konstabel PDRM dan 2107 orang Perajurit Muda Tentera Darat akan menamatkan latihan hari ini.

My Other Passion

ehem ... ehem ...
assalamualaikum & selamat pagi semua ...

kali ni cik rai nak share pasal online boutique ...


uolls bleh klik jek link atas tu untuk trus pegi ke laman web butik tu ...

bagi cik rai, koleksi tudung kat on9 butik ni memang superb & terbaik ...

sebab nya ... material dia berkualiti tinggi ...

cik rai mengaku, harga dia mahal tp berkualiti ...

yang tu cik rai suka ...

so, yang terbaaru, mereka akan meng-upload seperti yg di bawah ni ...
*
*
*
*
*
*


cik rai sangatttttttttt berkenan ...
sebab chantekkkkkk ...
wah, nak kumpOl duit la ...
mesti mahal ni ...
hehehe ...



oh ye, FYI, cik rai ada mencuba Inner Denim Boutique ni ...
memang sangat naissssss & gojes ...
cik rai sangat2 suka ...
kawan2 cik rai pun kata inner ni chantek ...

nak tengok???
ni ha, bawah ni ...
*
*
*
*
*
*


memang sedap memakai nya ...

Bilangan Lelaki Di Malaysia Melebihi Bilangan Wanita

PUTRAJAYA – Malaysia kini mempunyai 28.3 juta penduduk dengan bilangan lelaki melebihi wanita, demikian menurut laporan Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010.

Penduduk lelaki kini adalah 14.56 juta orang dan wanita 13.77 juta orang, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamed Yakcop ketika mengumumkan laporan itu, yang turut dihadiri Ketua Perangkawan Datuk Wan Ramlah Wan Abdul Raof.

Nor Mohamed berkata purata kadar pertumbuhan penduduk tahunan pula ialah sebanyak 2 peratus untuk tempoh 2000 hingga 2010, menurun berbanding 2.6 peratus bagi tempoh 1991 hingga 2000.

“Tidak seperti laporan terdahulu di mana ia telah memuatkan data awalan banci, laporan kali ini memuatkan data muktamad yang telah mengambil kira ralat liputan dan ralat kandungan yang diperoleh daripada Penyiasatan Penilian Liputan Banci,” katanya.

Banci 2010 adalah yang kelima dijalankan untuk menghasilkan data yang berguna untuk perancangan dan pelaksanaan dasar pembangunan negara. Banci sebelum ini telah dijalankan pada 1970, 1980, 1991 dan 2000.

Nor Mohamed berkata Selangor mempunyai taburan penduduk tertinggi di Malaysia dengan 5.46 juta diikuti Johor (3.35 juta) dan Sabah (3.21 juta) manakala negeri yang mempunyai penduduk paling sedikit ialah Wilayah Persekutuan Putrajaya iaitu 72,413 orang dan Wilayah Persekutuan Labuan (86,908).

Beliau berkata negeri yang mempunyai kepadatan penduduk paling tinggi pula ialah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur iaitu 6,891 orang diikuti Pulau Pinang (1,490) dan Wilayah Persekutuan Putrajaya (1,478).

Katanya seiring dengan perkembangan pembangunan negara, perkadaran penduduk bandar meningkat kepada 71 peratus pada 2010 berbanding 62 peratus pada 2000.

Beliau berkata selain daripada Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Wilayah Persekutuan Putrajaya dengan paras urbanisasi 100 peratus, negeri lain yang mencatatkan paras urbanisasi yang tinggi ialah Selangor dan Pulau Pinang, masing-masing 91.4 dan 90.8 peratus.

Negeri yang mencatatkan paras urbanisasi yang rendah pula ialah Kelantan sebanyak 42.4 peratus, Pahang (50.5 peratus) dan Perlis (51.4), katanya.

Nor Mohamed berkata daripada 28.3 juta penduduk Malaysia yang terdiri daripada 91.8 peratus warganegara dan 8.2 peratus bukan warganegara, kumpulan etnik yang terbesar ialah bumiputera iaitu 67.4 peratus, Cina (24.6), India (7.3) dan lain-lain (0.7).

Di kalangan warganegara Malaysia, katanya, Melayu adalah etnik utama di Semenanjung Malaysia iaitu 63.1 peratus manakala Iban mencatatkan 30.3 peratus daripada jumlah keseluruhan rakyat di Sarawak sementara Kadazan/Dusun merekodkan 24.5 peratus di Sabah.


SUMBER: BERNAMA

<<< p/s: ari ni boss agak sengal ... cik rai tegur kat chatbox, langsung x reply ... tapi bile beliau log out jek, beliau trus mcj ... tanye napa x tidor lagi ... wahhh, menyeramkan ... sempat jugak la ber-SMS sebelum beliau tidur ... kul 4 baru beliau tidur .. hihihi

Triple Action - Best

ehem ... ehem ...
entry kali ni cik rai nak kongsi sikit pasal ...

COLGATE ...


cik rai memang suka colgate triple action ni ...

sebab nye ...

dia ada 3 action ... (kalau x, xkan la nama dia triple action kan)

dan ia ada 3 jalur ... 3 jalur tu la menunjukkan keberkesanan pencegahan atau dalam bahasa omputeh nya "three stripes for three way protection"


ok, pertama ... ia nya menguatkan gigi

kedua ... memutihkan gigi

ketiga ... nafas yang segar


cik rai memang setuju tagline triple action ni ...
terbaikkkkk la orang kata ...
berbeza dengan colgate yg biasa tu ...


Thursday, July 28, 2011

MiG 29 mungkin diganti dengan Eurofighter Typhoon

KOTA TINGGI 24 Julai - Kerajaan sedang mempertimbangkan pesawat tempur pelbagai guna (MRCA) Eurofighter Typhoon bagi menggantikan sepenuhnya pesawat pejuang MiG-29 Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, kementeriannya sedang membuat penilaian terhadap jet pejuang tersebut yang bernilai RM3 bilion setiap satu termasuk kemampuannya.

"Memang diakui Eurofighter Typhoon sebuah pesawat tempur yang baik, namun harganya yang mahal membuatkan kita perlu membuat penilaian secara terperinci. Ia turut bergantung pada kemampuan kewangan negara apatah lagi ketika pembangunan negara harus diutamakan," katanya.

Tambah Ahmad Zahid, cadangan tersebut juga tertakluk kepada tawaran timbal balik yang diberikan oleh syarikat pengeluar seperti pemindahan teknologi dan tempoh bayaran yang panjang.

Katanya, kerajaan turut melihat pesawat MRCA lain termasuk Sukhoi SU-35, FA-18 Super Hornet dan JAS Gripen.

Diminta mengulas kenyataan negatif segelintir penulis blog propembangkang mengenai pembelian jet pejuang tersebut, beliau berkata, ia bertujuan merendah-rendahkan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan menafikan profesionalisme TUDM.

Katanya, masyarakat seharusnya bijak menilai setiap tulisan yang diterbitkan di dalam blog pembangkang dan tidak menerima bulat-bulat kenyataan tersebut.

"Mereka mungkin berpuas hati kalau negara tidak mempunyai aset pertahanan yang kukuh dan apabila sesuatu berlaku, mereka akan menuduh bermacam-macam pula terhadap polis, tentera dan penguat kuasa yang lain," katanya.

Ber-Prosa lagi

ehem ... ehem ...
hait semua ...
selamat pagi ... ^_^

okeh, ni entry saje2 nak simpan koleksi prosa kata ...
tp yang ni cik rai menang uolls ...
paling sempoi punye cik rai buat ...
hehehe ...

nah, ce tengok kat bawah ni ...
*
*
*
*
*
*

hehehe ... sempOi kan???


ha, yang bawah ni plak ...
saje nak kena kan si Oni ...
hamek kau jang!!!
hik hik hik ...


yg penting Oni like ...
walau pun dh abis slot ...
wakakaka ...

Wednesday, July 27, 2011

Ber-Prosa Kata

ehem ... ehem ...
entry kali ni berkenaan dengan permainan Prosa kata antara cik rai & rakan-rakan di FUNKER FM ...

uolls tahu macam mana permainan nye?
cam ni ha, senang jek ...
(chewaaah, senang kunun ... pada hal cik rai x pernah menang )
hahaha ... gelak guling2 ...

okeh, cara nya cam ni ...
apabila Dj bukak topik Prosa kata, contoh nya macam kat bawah ni ...

*
*
*
*
*


nampak x?
1) di sini pasti ...
2) kasih di rundung mega
3) cinta abadi


cara nye ialah, jadi kan 1 prosa dengan syarat ketiga-tiga ayat di atas ada dalam prosa yang uolls buat ...

x paham lagiii???
cube tengok prosa-prosa yang cik rai & rakan-rakan cipta kat bawah ni ...
*
*
*
*
*
*
*



prosa yg pertama ni, erza menang ....




okeh, ni prosa yang kedua ...











prosa yang kedua ni Aiman Ok menang ...

uolls tau apa hadiah nye???
hadiah nye uolls bleh request lagu kat wall ...
xyah nak request via SMS ...
tp dengan syarat uolls kena menang la ...
hihihihi ...

so, if uolls nak join permainan prosa kata ni, uolls kena la selalu mendengar FUNKER FM ...
x susah, senang je ...
taip jek www.funker.fm kat gOOgle uolls tuh ...
terOs bleh dengar ...
hehehe ...
daaaaaaaaaaaa

menentang perjodohan

Jalinan cinta kasih kita
Yang kita rajuk berdua
Kini tinggal kenangan
Menolehkan rias luka
Ku merana…
Namun..Kan ku cuba
Untuk tenangkan jiwa hadapi nya


Ku cuba berjalan sendiri
Hati suara yang menjelma
Ikut isyarat hati
Tetapkan menggetar jiwa yang merana
Kasih..Kan ku cuba
Untuk melupakan mu
Namun ku tak mampu





Dengarkanlah duhai kasih
Cinta di hati hanya untuk mu
Tak bisa pindah ke lain hati
Walau jodoh dari orang tua

Percayalah duhai kasih
Ku menentang perjodohan ini
Hanya dirimu yang ku cintai
Jangan pergi meninggalkan aku

Kembalilah kasih
Kita buka lagi lembaran baru
Berdua kita rajuk hati
Yang hampir terluka



BERSATU, BERGABUNG!!!

okeh ...
kali ni nak ceghita pasal pasukan keselamatan kita ...
ATM & PDRM ...

sebelum ni pun dah banyak PDRM & ATM bekerjasama ...
macam entry cik rai sebelum ni ...
yg ni ha, KLIK SINI ...




PDRM – ATM, BERSATU BERGABUNG! : Gandingan kerjasama PDRM dan ATM dalam mengawal keselamatan dan kesejahteraan negara, khususnya pencegahan jenayah semakin diperluaskan. Kerjasama tersebut termasuklah penugasan kawalan keselamatan di pintu masuk utama negara, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.




Antara tugas-tugas yang akan dilaksanakan bersama ialah meronda seluruh kawasan terminal meliputi semua aras, cegah jenayah, pemantauan bagi menjamin keselamatan harta awam serta pengunjung KLIA, membanteras kegiatan ulat dan sebarang kegiatan unlawful Interference serta menyediakan pasukan tempur bagi menghadapi sebarang ancaman keselamatan atau sabotaj.

untuk liputan penuh, layari www.rmp.gov.my

Tuesday, July 26, 2011

semua kerana mu

Andainya bukan kerana kasih padamu
sudah pasti ku tak disisih lagi
aku pun tak tahu mengapaku
terus menyayangi mu

Memang pernah ku rasa jemu dengan mu
bila mengenangkan sikap mu dulu
namun tetap aku
kasih padamu itu kata hatiku

Ingin aku kekasih
berikan padamu semua yang kau mahu
tapi belum aku mampu lagi
membuktikan nya kepadamu
ku berdoa kekasih
satu masa itu semua kan jadi nyata
hidup kita kekasih
dalam senyum dalam tawa selamanya
sabarlah menanti itu terjadi
usahlah kau bersedih hati

Ku berjanji sepenuh hati
dan takkan ku mungkiri sumpah ku

Friday, July 22, 2011

Aku Tak Berdaya



masa yang terindah kini semua telah berakhir
kerana kau berubah tak seperti dulu lagi
sampai bila kau sering menyalahi hatiku
tak pernah kau tahu begitu sakitnya aku


kau anggap diri ku
melihatku dengan sebelah matamu
dilema untuk diri ku

mencintaimu ...

mengerti kamu ...

biarkan aku bersalah di depan muka mu
selalu kau membenarkan apa kata mu
cintamu membuatku sedih dan tak berdaya
namun ku terlanjur cinta


Wira yang tak didendang


HARI Sabtu 9 Julai lalu sepatutnya menjadi hari santai untuk berkumpul bersama keluarga, saudara mara dan sahabat handai setelah lima hari penat bekerja.

Malah, ada yang memilih hari itu untuk mengadakan majlis kahwin, sambutan ulang tahun, majlis amal dan pelbagai lagi acara santai untuk mengeratkan hubungan sesama insan.

Bagaimanapun, tanggal itu, orang ramai meluahkan rasa kecewa dan marah apabila majlis dan program yang dirancang rapi beberapa bulan lalu, akhirnya 'rosak' kerana tiada jemputan yang hadir.

Semuanya gara-gara kedegilan, keangkuhan dan sikap mementingkan diri pihak penganjur perhimpunan haram diketuai Datuk S. Ambiga yang meneruskan rancangan untuk berarak dan berhimpun secara haram di sekitar ibu negara.

Secara hipotesisnya, mereka sedia maklum jalan-jalan menuju Stadium Merdeka telah disekat selepas pihak polis mengesahkan tiada permit diluluskan untuk perhimpunan tersebut. Hipotesis kedua, segala strategi yang diatur rapi tersebut adalah semata-mata untuk mempengaruhi orang ramai bahawa ideologi mereka 'paling benar' selain untuk mendapat publisiti serta menunjukkan pengaruh, kekuatan kepada pihak berkuasa.

Hipotesis ketiga, penganjur perhimpunan haram tersebut merancang untuk ditahan bagi menunjukkan kekejaman pihak berkuasa dan menimbulkan kemarahan orang ramai kepada kerajaan.



Percaturan dan permainan psikologi mereka sudah dikesan awal oleh pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) sehingga semua lokasi strategik dikawal rapi selain mengadakan sekatan membabitkan hampir 60 jalan raya utama ke pusat bandar.

Walaupun tanpa sebarang publisiti, pujian atau ucapan terima kasih yang menggunung tinggi, pihak polis tetap terus berdiri dalam apa jua keadaan mempertahankan tanah air tercinta daripada sebarang ancaman dan anasir yang boleh mengganggu gugat ketenteraman negara.

Hakikatnya, pejuang yang tidak dijulang itu telah berjaya melumpuhkan agenda berbaur politik dan campur tangan pihak luar penganjuran perhimpunan haram sejak berbulan-bulan direncanakan itu dalam tempoh tidak sampai enam jam.

Sepanjang perhimpunan itu, anggota polis yang ditugaskan mengawal keselamatan di Dataran Merdeka dan Stadium Merdeka banyak bersabar, meskipun mereka dihamburkan dengan kata-kata kesat oleh penunjuk perasaan.

Malah, juga perlu ingat, kebanyakan anggota dan pegawai polis yang terlibat, baik Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU), Unit Tindakan Rusuhan Awam (PORU), Pasukan Gerakan Am (PGA) dan anggota dan pegawai polis biasa bertugas bukan sahaja bertugas pada tarikh 9 Julai sahaja.

Sebaliknya, mereka mula sibuk sejak petang Jumaat 8 Julai itu sehingga membawa ke awal pagi Ahad iaitu 10 Julai.

Tanpa mengharap sebarang balasan dan ucapan terima kasih, pejuang negara itu berdiri teguh dalam keadaan sejuk, panas dan dibasahi hujan seawal pukul 5 pagi di semua jalan utama menghala ke pusat bandar sehingga misi selesai.

Pihak polis bukan sahaja berjaya mengawal kesejahteraan tanah air, malah jumlah sokongan peserta tidak sampai sasaran sebenar iaitu 300,000 seperti yang dicanang pihak penganjur kerana yang hadir cuma 10,000 orang.

Jika diberi perbandingan matematik mengikut populasi penduduk Malaysia yang mencecah 27 juta dan jumlah sokongan Bersih, jelas membuktikan lebih 90 peratus rakyat negara ini mengambil keputusan untuk tidak terlibat dengan perhimpunan haram itu. Dalam erti kata lain ia adalah satu kejayaan besar pihak berkuasa.

Kebijaksanaan wira negara ini dalam mengawal keadaan sekali gus menyekat perhimpunan haram itu dilangsungkan wajar mendapat pujian.

Mereka dicaci kumpulan penunjuk perasaan, namun masih bersabar. Tindakan hanya diambil apabila kumpulan perusuh itu enggan bersurai apabila diarahkan.

Malah, semua penunjuk perasaan yang ditahan untuk dirakamkan percakapan diberi kemudahan menunaikan solat dan dijamu makanan ketika berada di Pusat Latihan Polis, Jalan Semarak.

Ia bukan satu perkara mudah untuk dilaksanakan. Namun, berbekalkan ketahanan mental dan fizikal serta perancangan rapi daripada pihak pucuk pimpinan dan semua warga PDRM telah membuktikan barisan pertahanan negara mampu menangani segala situasi pada hari tersebut.

Ini terbukti tiada satu lokasi yang dirancang oleh pihak penganjur tidak diberi kawalan keselamatan dan pemantauan sewajarnya, sehingga berjaya melumpuhkan misi perhimpunan haram itu.

Sebagai menghargai jasa PDRM, seluruh rakyat Malaysia mengucapkan terima kasih kepada mereka. Walaupun ada suara-suara sumbang yang mempertikaikan tindakan anda, namun anda tetap wira yang tidak didendang.



Jaringan Kontroversi

Jaringan kontroversi: Malaysia kalah 0-1 kepada Chelsea






KUALA LUMPUR 21 Julai – Pasukan Pilihan Malaysia berjaya memberi tentangan hebat kepada gergasi Liga Perdana Inggeris, Chelsea sebelum tunduk 0-1 menerusi jaringan kontroversi, Didier Drogba pada minit ke-78 di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam ini. – Utusan

Monday, July 18, 2011

Malas

straight to the point ...
Floria 2011 x best ...
sekian ...

xde mood langsung nak bergambar ...
ada la sekeping dua ...
nah tengok ...



kawan baik cik rai ...
cik adeep ...
"bila kau nak gemuk cam aku ni adeep???"



kapel yg sesat dalam camera cik rai ...
ahaks ...
aling ... adeep's sista




weolss lagi ...
panas ...
masa ni kul 4 ptg


agak x best Floria 2011 ni ...
tahun lepas lg best kut ...
cik rai pegi kul 12.30 tgh hari, gigih lg bergambar sakan ...
tapi kali ni pegi kul 4 ptg, xde mood langsung nak bergambar ..

kelainan Floria 2011 ialah ada Magic Of The Night ..
so, dapat la tengok bot berhias di waktu malam ...
memang naissssss

nah tengok ..
*
*
*
*
*
*
*
*



*puncak Genting di air*



*Taman Negara Endau, Rompin di air*


tu dia ...
*Puncak Fraser Hill di air*


kebanggan negeri terengganu ...
naisssss



antara bot-bot berhias yg cun ...



ada lagi 1 yg best ...
tp x amek gambau ...
** Bunga api **
memang sangat naisssssss

x puas tengok ...
nak lagi!!!!!!!

jumpa Julai 2012 ...

Saturday, July 16, 2011

CINTA

Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat. (Hamka)



Mana mungkin rasa cinta ini,
ku curahkan untuk lelaki yang telah lupa,
Lupa pada cintanya pada pemilik cinta,
Mana mungkin rasa cinta ini,
ku serahkan kepada lelaki yang kedekut,
Kedekut untuk mengucapkan ayat-ayat cintanya pada pemilik cinta,
Mana mungkin cinta ini,
ku amanahkan buat seorang lelaki yang culas,
Culas dalam melaksanakan amanah pemilik cinta,
Mana mungkin ku merasa bahagia,
Jika aku menjulang-julang peminjam cinta,
Tapi mengetepikan pemilik cinta.



Allah swt berfirman: "Aku menurut sangkaan hamba kepada-Ku, dan Aku bersamanya apabila dia ingat kepada-Ku. Jika dia ingat kepada-Ku dan dalam dirinya maka Aku mengingatnya dalam diri-Ku. Jika dia ingat kepada-Ku dalam kelompok orang-orang yang lebih baik dari kelompok mereka. Jika dia mendekat kepada-Ku sejengkal maka Aku mendekat kepadanya sehasta. Jika dia mendekat kepada-Ku sehasta maka Aku mendekat kepadanya sedepa. Jika dia datang kepada-Ku dengan berjalan maka Aku datang kepadanya dengan berlari-lari kecil." (Sahih Bukhari)

Friday, July 15, 2011

4 ISTERI ...

ADA 4 ISTERIKU..

Suatu ketika, ada seorang pedagang kaya yang mempunyai empat orang isteri. Dia mencintai isteri yang keempat dan memberikan harta dan kesenangan yang banyak. Sebab, isteri keempat adalah yang tercantik di antara kesemua isterinya. Maka, tidak hairan lelaki ini sering memberikan yang terbaik untuk isteri keempatnya itu.

Pedagang itu juga mencintai isterinya yang ketiga. Dia sangat bangga dengan isterinya ini, dan sering berusaha untuk memperkenalkan isteri ketiganya ini kepada semua temannya. Namun dia juga selalu bimbang kalau-kalau isterinya ini akan lari dengan lelaki yang lain.

Begitu juga dengan isterinya yang kedua. Dia juga sangat menyukainya. Dia adalah seorang isteri yang sabar dan penuh pengertian. Bila-bila masa pun apabila pedagang ini mendapat masalah, dia selalu meminta pandangan isterinya yang kedua ini. dialah tempat bergantung. Dia selalu menolong dan mendampingi suaminya melalui masa-masa yang sulit.

Sama halnya dengan isterinya yang pertama. Dia adalah pasangan yang sangat setia. Dia sering membawa kebaikan bagi kehidupan keluarga ini. dialah yang merawat dan mengatur semua kekayaan dan usaha si suami. Akan tetapi si pedangang tidak begitu mencintainya. Walaupun isteri pertamanya ini begitu sayang kepadanya namun, pedagang ini tidak begitu memperdulikannya.

Suatu ketika, si pedagang sakit. Kemudian dia menyedari mungkin masa untuknya hidup tinggal tidak lama lagi. Dia mula merenungi semua kehidupan indahnya, dan berkata dalam hati, "Saat ini, aku punya empat orang isteri. Namun, apabila aku meninggal, aku akan sendiri. Betapa menyedihkan jika aku harus hidup sendiri."

Lalu dia meminta semua isterinya datang dan kemudian mulai bertanya pada isteri keempatnya, "Kaulah yang paling kucintai, kuberikan kau gaun dan perhiasan yang indah. Nah sekarang, aku akan mati, mahukah kau mendampingiku dan menemaniku?" Isteri keempatnya terdiam. "Tentu saja tidak!" jawab isterinya yang keempat, dan pergi begitu sahaja tanpa berkata-kata lagi. Jawapan itu sangat menyakitkan hati seakan-akan ada pisau yang terhunus dan menghiris-hiris hatinya.

Pedagang yang sedih itu lalu bertanya kepada isteri ketiganya, "Aku pun mencintaimu sepenuh hati, dan saat ini, hidupku akan berakhir. Mahukah kau ikut denganku, dan menemani akhir hayatku?". Isteri ketiganya menjawab, "Hidup begitu indah di sini. Aku akan menikah lagi jika kau mati". Pedagang begitu terpukul dengan jawapan isteri ketiganya itu.

Lalu, dia bertanya kepada isteri keduanya, "Aku selalu berpaling padamu setiap kali mendapat masalah. Dan kau selalu mahu membantuku. Kini, aku perlu sekali pertolonganmu. Kalau aku mati, mahukah kau ikut dan mendampingiku?" Si isteri kedua menjawab perlahan, "Maafkan aku...aku tak mampu menolongmu kali ini. Aku hanya boleh menghantarmu ke liang kubur saja. Nanti, akan kubuatkan makam yang indah buatmu."

Jawapan itu seperti kilat yang menyambar. Si pedagang kini berasa putus asa. Tiba-tiba terdengar satu suara, "Aku akan tinggal denganmu. Aku akan ikut ke manapun kau pergi. Aku, tak akan meninggalkanmu, aku akan setia bersamamu." Si pedagang lalu menoleh ke arah suara itu dan mendapati isteri pertamanya yang berkata begitu. Isteri pertamanya tampak begitu kurus. Badannya seperti orang yang kelaparan. Berasa menyesal, si pedagang lalu berguman, "Kalau saja aku mampu melayanmu lebih baik pada saat aku mampu, tak akan kubiarkan kau seperti ini isteriku."

Teman, sesungguhnya kita punya empat orang isteri dalam hidup ini;

ISTERI KEEMPAT adalah tubuh kita. Seberapa banyak waktu dan belanja yang kita keluarkan untuk tubuh kita supaya tampak indah dan gagah, semuanya akan hilang. Ia akan pergi segera apabila kita meninggal. Tak ada keindahan dan kegagahan yang tersisa saat kita menghadapNYA.

ISTERI KETIGA adalah status sosial dan kekayaan kita. Saat kita meninggal, semuanya akan pergi kepada yang lain. Mereka akan berpindah dan melupakan kita yang pernah memilikinya.

ISTERI KEDUA pula adalah kerabat dan teman-teman. Seberapa pun dekat hubungan kita dengan mereka, mereka tak akan mampu bersama kita selamanya. Hanya sampai kuburla mereka akan menemani kita.

DAN SESUNGGUHNYA ISTERI PERTAMA adalah jiwa dan amal kita. Mungkin kita sering mengabaikan dan melupakannya demi kekayaan dan kesenangan peribadi. Namun, sebenarnya, hanya jiwa dan amal kita sajalah yang mampu untuk terus setia dan mendampingi kemanapun kita melangkah. Hanya amal yang mampu menolong kita diakhirat kelak.

Jadi, selagi mampu, perlakukanlah jiwa dan amal kita dengan bijak. Jangan sampai kita menyesal kemudian hari!


Dinar & Dirham




okeh ... kali ni cik rai nak share pasal Dinar & Dirham ...

nak tau sebab apa cik rai share dengan uolls???
sebab cik rai dalam proses untuk membeli dinar ... :)

okeh, jum kite baca sejarah Dinar & Dirham ...

eh, cik rai translate ke english ni tau ...
uolls baca betol2 & paham kan yea!!
hiks!!!


1. History of the Dinar & Dirham

In the beginning the Muslims used gold and silver by weight and the dinar and dirhams that they used were made by the Persians.

The first dated coins that can be assigned to the Muslims are copies of silver dirhams of the Sassanian Yezdigird III, struck during the Khalifate of Uthman, radiy'allahu anhu. These coins differ from the original ones in that an Arabic inscription is found in the obverse margins, normally reading "in the Name of Allah". Since then the writing in Arabic of the Name of Allah and parts of Qur'an on the coins became a custom in all mintings made by Muslims.

Under what was known as the coin standard of the Khalif Umar Ibn al-Khattab, the weight of 10 dirhams was equivalent to 7 dinars (mithqals).

In the year 75 (695 CE) the Khalifah Abdalmalik ordered Al-Hajjaj to mint the first dirhams, thus he established officially the standard of Umar Ibn al-Khattab. In the next year he ordered the dirhams to be minted in all the regions of the Dar al-Islam. He ordered that the coins be stamped with the sentence: "Allah is Unique, Allah is Eternal". He ordered the removal of human figures and animals from the coins and that they be replaced with letters.

This command was then carried on throughout all the history of Islam. The dinar and the dirham were both round, and the writing was stamped in concentric circles. Typically on one side it was written the "tahlil" and the "tahmid", that is, "la ilaha ill'Allah" and "alhamdulillah"; and on the other side was written the name of the Amir and the date. Later on it became common to introduce the blessings on the Prophet, salla'llahu alayhi wa sallam, and sometimes, ayats of the Qur'an.

Gold and silver coins remained official currency until the fall of the Khalifate. Since then, dozens of different paper currencies were made in each of the new postcolonial national states created from the dismemberment of Dar al-Islam.

Allah says in the Qur'an:
And amongst the People of the Book there are those who, if you were to entrust them with a treasure (qintar), he would return it to you. And amongst them is he who, if you were to entrust him with a dinar would not return it to you, unless you kept standing over him. Qur'an (3,75)
Qadi Abu Bakr Ibn al-Arabi, the greatest authority on Qur'anic Law wrote in his famous "Ahkam al-Qur'an" about this ayat:
"The benefit that can be taken from this is the prohibition of entrusting the People of the Book with goods".

Qadi Abu Bakr said: "The question concerning entrusting property is legislated by the text of Qur'an." This means that the ayat is a legal judgement of absolute validity and of the greatest importance to the deen.

Entrusting wealth to non-Muslims is not allowed, but furthermore, taking a non-Muslim as a partner outside Dar al-Islam (where we stand over them) is extremely restricted, because they might cheat or might use our wealth in forbidden transactions.

Since paper-money is a promise of payment, can it be permitted to trust the issuers while they hold the payment (our property) outside our jurisdiction? History has also demonstrated repeatedly that paper money has been a permanent instrument of default and cheating the Muslims. In addition, Islamic Law does not permit the use of a promise of payment as a medium of exchange.

okeh, sekarang mari kita paham kan apa itu Islamic Dinar & Islamic Dirham

2. What are the Dinar & Dirham?

The Islamic Dinar is a specific weight of 22k gold equivalent to 4.25 grams.
The Islamic Dirham is a specific weight of pure silver equivalent to 2.975 grams.

According to Islamic Law...

The Islamic Dinar is a specific weight of 22k gold (917.) equivalent to 4.25 grams.

The Islamic Dirham is a specific weight of pure silver equivalent to 3.0 grams.

Umar Ibn al-Khattab established the known standard relationship between them based on their weights: "7 dinars must be equivalent to 10 dirhams."

"The Revelation undertook to mention them and attached many judgements to them, for example zakat, marriage, and hudud, etc., therefore within the Revelation they have to have a reality and specific measure for assessment [of zakat, etc.] upon which its judgements may be based rather than on the non-shari'i [other coins].

Know that there is consensus [ijma] since the beginning of Islam and the age of the Companions and the Followers that the dirham of the shari'ah is that of which ten weigh seven mithqals [weight of the dinar] of gold. . . The weight of a mithqal of gold is seventy-two grains of barley, so that the dirham which is seven-tenths of it is fifty and two-fifths grains. All these measurements are firmly established by consensus." Ibn Khaldun, Al-Muqaddimah
How are the Islamic dinar used?

1.- The Islamic Dinar can be used to save because they are wealth in themselves.
2.- They are used to pay zakat and dowry as they are requisite within Islamic Law.
3.- They are used to buy and sell since they are a legitimate medium of exchange.


**DINAR KELANTAN**


okeh, dah paham???

sekarang kita perhatikan pulak apa guna nye Dinar & Dirham ni ...
apa kebaikannya ...

3. Using the Dinar & Dirham

Gold and silver are the most stable currency the world has ever seen.

From the beginning of Islam until today, the value of the Islamic bimetallic currency has remained surprisingly stable in relation to basic consumable goods:

A chicken at the time of the Prophet, salla'llahu alaihi wa sallam, cost one dirham; today, 1,400 years later, a chicken costs approximately one dirham.

In 1,400 years inflation is zero.

Could we say the same about the dollar or any other paper currency in the last 25 years?

In the long term the bimetallic currency has proved to be the most stable currency the world has ever seen. It has survived, despite all the attempts by governments to transform it into a symbolic currency by imposing a nominal value different from its weight.

Reliability

Gold cannot be inflated by printing more of it; it cannot be devalued by government decree, and unlike paper currency it is an asset which does not depend upon anybody's promise to pay.

Portability and anonymity of gold are both important, but the most significant fact is that gold is an asset that is no-one else´s liability.

All forms of paper assets: bonds, shares, and even bank deposits, are promises to repay money borrowed. Their value is dependent upon the investor's belief that the promise will be fulfilled. As junk bonds and the Mexican peso have illustrated, a questionable promise soon loses value.

Gold is not like this. A piece of gold is independent of the financial system, and its worth is underwritten by 5,000 years of human experience.


Gagah Setia


Lagu Tentera Darat Malaysia
GAGAH SETIA

Gagah dan setia
Tabah dan Perkasa
Itulah cogan kata
Tentera Darat Malaysia

Gempur-gempur wira
Maju-maju mara
Rela berkorban jiwa
Untuk negara dan bangsa

Hutan rimba lembah desa
Memburu musuh durjana
Tidak gentar mara bahaya
Pantang undur tetap mara

Gempur wira bergelora
Semangat untuk perwira
Jasad mungkin gugur di rimba
Kami tetap gagah setia

Gempur-gempur wira
Maju-maju mara
Rela berkorban jiwa
Untuk negara dan bangsa











Lagu cinta Kita

Indahnya ku rasa pabila bersua juwita

Hati ku gembira ketika kau lafazkan cinta

Hanya kau pujaan antara berjuta persona

Hati mu ku damba kau nyalakan warna asmara

Di saat gelita kau lah sinaran, kau bawa bahagia

Ku ingin berdua untuk selamanya sayang ku, kasih ku

Bersatu nyatakan cinta kita

Selalu kita nyanyi bersama

Sempurna kita bersama

Berlagu dalam irama ria



lagu cinta kita - Cherita ...

Thursday, July 14, 2011

kebanggaan satu ketika dulu

ehem ... ehem ...
kali ni nak share sikit antara telefon bimbit yang pernah menjadi kebanggan cik rai ...
wahhhh, bangga tuuuu

ok, buat information uolls, cik rai mula memiliki telefon bimbit atau english nya "handphone" ialah sejak menjejaki Dunia Matrikulasi ...
dapat duit yayasan Pahang, beli la henpOn kat bawah ni ha ...
*
*
*
*



mas tuh dapat duit RM500 coz, mana2 anak pahang yg dapat sambung pelajaran ke IPTA bleh claim duit kat yayasan Pahang ...

then, dah pandai sikit ber-henpon ..
tukar design la plak kan ...
tukar dengan nokia ape ntah ...
cari kat website NOKIA, xde pulop ...
tapi cik rai ingat lagi bentuk henpOn tuh ...
kaler putih cik rai pakai ...
sama dengan budak sebelah bilik



pastu plak tukar dengan henpOn ni ...
ada sikit la lagu-lagu ...
bleh blutot kalau x silap ...


hp ni pOn pernah pakai gak rasa nye ...

then, cik rai pernah jugak pakai NOKIA N-Gage ..
wahhhh ... teruja zaman pakai N-gage ni ...
main game x hengat ...

lepas pakai N-gage, pakai NOKIA Flip ...
try gak cari gambar, tp x jumpe pulop ...

setelah sekian laam pakai nokia flip, cik rai pOn berubah ke MOTOROLA V3i ...
henpON paling cik rai sayanggggg
henpOn ni kerap kena ujan ..
tp condition masih lg baik ...



cuma 1 jek yg menyebabkan cik rai bertukar ialah ...
battery die x leh charge ...
seingat cik rai mase tu, charger x leh gune ..
tp gune wayar utk transfer dr henpOn ke PC bleh plak die charge ...
peliksssss ...

dan akhirnya hingga kini ...
cik rai setia dengan W595 ni ...
*
*
*
*


pernah rosak sekali ...
orang call jek, cik rai x dengar suara ...
speaker rosak kata nya ...
setahun jugak la henpOn ni x berfungsi ...
rosak plak time mak cik rai masuk wad ...
adusssssss ,,, mental abes x leh cakap time org call ...
kena guna earPhone baru dengar ...

sekarang ni henpOn ni dah ok ..
bela speaker tu 80 henget jek ...
eh, button rosak gak tu ...
sekarang ni button 0 tengah rusak ...
hadoyai ......
sabau je la ...

okeh, itu saje ..
sekian ...