" Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. " (Surah Ar-Rum : 21)

Daisypath - Anniversary

Monday, May 14, 2012

happy sikit :)

ehem ... ehem ...
ada perkara yg menggembirakan hati ...
agak-agak apa dia?
ce teka, ce teka ...

selalu nya perempuan ni suka kalau dia ...
Cantik, Lawa, Cun ..
Slim ...
tak gemuk ...
perut tak buncit ...
muka takde jerawat & jeragat ...
pori-pori kat muka semakin mengecil ..
kulit halus & licin ...
disayangi oleh lelaki .. eh, Suami yg penting ...
di senangi semua orang ...

tapi yg cik rai happy sangat ni sebab ...
dah kira BMI ...
dan keputusannya adalah NORMAL ...
wahhh gitooooo

untuk pengetahuan semua , berlebihan berat badan adalah disebabkan oleh pelbagai faktor termasuk yang diwarisi atau diperolehi (dilakukan) sendiri.

Ciri nyata yang menandakan berlebihan berat badan ini ialah memiliki lemak badan yang berlebihan. Rawatan serta pengurusan jangka panjang diperlukan untuk mencapai dan mengekalkan penurunan berat badan. Pengambilan kalori yang berlebihan serta kurang bersenam merupakan penyebab utama seseorang itu mengalami penambahan berat badan.

Apabila kalori diambil berlebihan, bakinya akan ditukarkan menjadi lemak tepu yang akan meningkatkan lagi kolesterol dalam darah. Setiap orang perlu memberi perhatian yang serius terhadap berat badan mereka. Mengekalkan berat badan yang sesuai dengan ketinggian anda merupakan cara yang paling penting untuk mengekalkan badan yang sihat dan menarik


Berat Terkini: 66kg (baru timbang minggu lepas)
Tinggi: 168 cm

maka nya dapat la Unit (SI) 23.38 (Sarjan Inspektor? hahahaha)

Kategori : NORMAL ...

lepas tu saje la gatal-gatal tukar berat tu, nak tengok sampai range berapa berat badan yg normal nya?
berat yg paling ideal ialah antara 53kg - 70kg ...
kalau berat 52 kg ke bawah, maka jadi kategori KURANG BERAT ...
kalau 71 kg +++, maka kategori nya MELEBIHI BERAT ...

korang nak cuba kira BMI?

KLIK LINK ni ok!

kalau nk kira manual pun boleh ...
Cara mengira keseimbangan berat dengan tinggi Indeks Jisim Tubuh (BMI): 
Berat tubuh badan(KG) bahagi Ketinggian(M) kali Ketinggian(M)

Contoh : Jika berat badan anda 55 kg dan ketinggian anda 1.56 m Mula-mula, kalikan 1.56 dengan 1.56 bersamaan 2.4336 Kemudian bahagikan 55 dengan 2.4336 untuk mendapatkan BMI anda,yang mana jawapannya ialah 22.6 Sekiranya BMI anda :

* Kurang daripada 20, berat badan anda adalah berkurangan

* 20 hingga 24.9, anda terdiri dari berat badan yang normal

* 25 hingga 29.9, berat badan anda mulai berlebihan

* 30 dan keatas,anda adalah obesiti
dua-dua cara cik rai cuba ...
sama jek, dapat SI 23.38 :)




oiiittt! lagi 4 kg je nak obesiti ...
sila disiplin ya farah raihana ...

pheeewww ...






No comments: