" Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. " (Surah Ar-Rum : 21)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath Friendship tickers
Daisypath Friendship tickers

Friday, November 4, 2011

Malcon Isaf bukan sekadar pasukan perubatan

RISIKO keselamatan termasuk serang hendap pemberontak sama ada menggunakan bom buatan sendiri (IED), pengebom berani mati atau periuk api sentiasa menjadi cabaran bagi Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa Ke Afghanistan (Malcon Isaf) di Bamiyan, Afghanistan.



Meskipun lokasi penugasan mereka diisytihar wilayah selamat berbanding Kabul dan Kandahar, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sentiasa mengambil langkah berjaga-jaga dalam memastikan keselamatan setiap pegawai dan anggotanya dilindungi.

Ia termasuk melengkapkan pasukan tersebut dengan senjata jenis Raifal M4 Carbine 5.56mm dan MGR Minimi 5.56mm, memakai topi dan jaket kalis peluru selain menggunakan kenderaan khas dilengkapi teknologi keselamatan serta sistem komunikasi terkini.

Walaupun bumi Bamiyan menjadi tarikan pelancong kerana pemandangan alam di kawasan lembah subur yang meliputi Danau Band-i-Amir di barat wilayah tersebut, ia pernah bermandi darah sebelum ini dengan beberapa kejadian serangan terhadap anggota pengaman Amerika Syarikat (AS) yang diserang menggunakan IED tidak jauh dari pangkalan mereka.

Namun, cabaran sebenar menanti pegawai dan anggota Malcon Isaf ialah faktor cuaca, termasuk musim sejuk ekstrem sepanjang Oktober hingga Februari, dengan suhu boleh mencecah 40 darjah Celsius di bawah paras beku pada waktu puncak.

Apabila tiba musim salji, pasukan tersebut turut terdedah dengan ancaman salji runtuh kerana kebanyakan operasinya bertumpu di lokasi berisiko iaitu perkampungan di kawasan bukit dan pergunungan.





okeh, ini best fren cik rai ...

Kapten Fadzly ...
kawan sejak darjah 6 sampai la sekarang ..
umur pun masing2 dah 26 tahun ...
tahun ni dia ke Afghanistan, untuk Misi ISAF ni la ..
dia berlepas 27 October 2011 yg lalu ...


ini la satu2 nya kawan lelaki yg agak rapat, nak share masalah, nak mencarut, nak maki hamun suma boleh la dengan dia ...
x makan hati punye ...
walaupun dia pernah cakap dengan cik rai,
"pergi mampos la"

ok, mula2 terasa, tp lama2 pikir, ayat tu bukan untuk cik rai pun ...
dah memang perangai dia gitu ..
panas baran ... memang xbleh kontrol ...
hahaha ...

oh, btw dia bukan pasukan perubatan (jgn keliru dgn tajuk)

kelebihan dia ialah paratrooper ...
(ala yg terjun2 payung tuuuuu)
askar perang baikkk punyerrr :D

okeh, selamat berjuang! selamat kembali ke tanah air dengan selamat nya ...

aku doakan yg terbaik untuk kau pok!!!

**sorry curik gambar kat FB**


1 comment:

nazilahamidin.blogspot.com said...

hai...nak tanya..one of my friend ada join Misi ISAF ni... nama dia Intan Reihaina... rasanya kawan awak kenal dia tak?