" Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. " (Surah Ar-Rum : 21)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath Friendship tickers
Daisypath Friendship tickers

Wednesday, July 6, 2011

PDRM bongkar kekejaman ah long

ehem ... ehem ...

ni nak share sikit bagaimana PDRM membongkar kekejaman ah long di Malaysia ..

difahamkan kes ni 2 tahun yg lalu ...


tapi, pegawai penyiasat kes ini, Supari, 38, kini merupakan Pegawai Penyiasat Jenayah Kanan di Zon Sungai Buloh, Petaling Jaya memberitahu, beliau bertugas sebagai Pegawai Penyiasat Jenayah Bersindiket di Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) Selangor ketika berjaya membongkarkan kegiatan Geng Kristal 9.

"Kewujudan lokap khas untuk mengurung mangsa ah long ini terbongkar apabila saya dan anggota memberkas dua lelaki dipercayai ah long hasil maklumat orang awam di sebuah bank di Desa Jaya, Kepong, Selangor pada 27 Mei 2009.

"Hasil siasatan lanjut terhadap dua lelaki terbabit, kita mendapat maklumat bahawa ada mangsa dikurung di sebuah rumah kedai di Seri Kembangan tetapi suspek sendiri tidak pasti alamat sebenar tempat tersebut," kata Supari menceritakan antara pengalaman menarik ditimba sepanjang 17 tahun berkhidmat dalam pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Anak kelahiran Masjid Tanah, Melaka ini memberitahu, berbekalkan maklumat tersebut, beliau menjalankan siasatan sehingga membawa kepada penemuan lokasi mangsa dikurung iaitu satu unit kedai di tingkat bawah yang sudah diubah suai dengan lantainya boleh dinaik dan diturunkan dengan menggunakan alat kawalan jauh.

Supari berkata, tujuan lantai kedai itu diubah suai adalah bagi membolehkan kereta yang membawa mangsa masuk terus ke dalam premis supaya tiada siapa nampak mereka dibawa ke situ.

Tambahnya lagi, beliau yang mengintip melalui lubang kecil pada pintu masuk semakin pasti bahawa rumah kedai terbabit adalah tempat mengurung mangsa setelah ternampak penutup hidung beroksigen di dalamnya.

"Apabila benar-benar sudah pasti ada mangsa dikurung di situ, saya bersama anggota mengambil keputusan menyerbu masuk dan menemui ada pintu jeriji dibina di satu sudut dalam premis tersebut.

"Setelah berjaya memecah jeriji, kami temui pula dua bilik berkunci yang gelap di dalam sudut yang tersorok itu dan alangkah terkejutnya kami apabila menemui tiga lelaki dikurung dengan leher dan kaki dirantai," ujarnya sambil memberitahu dua mangsa ditempatkan dalam satu bilik, manakala seorang di bilik berasingan.

Supari berkata, kehadiran mereka tanpa memakai uniform menyebabkan mangsa menggigil ketakutan kerana menyangka mereka adalah anggota kumpulan ah long berkenaan, meskipun sudah dimaklumkan mereka polis dan ditunjukkan kad kuasa.

Polis mengambil masa kira-kira tiga minit untuk menyakinkan mangsa dan sebaik sahaja menyedari mereka sudah selamat, dua lelaki yang dikurung dalam bilik sama terus 'menyembah' Supari sambil mengucapkan terima kasih kerana menyelamatkan mereka.

Kata Supari, beliau berasa amat hiba apabila melihat keadaan mangsa yang diperlakukan seperti haiwan dan geram dengan perbuatan kumpulan ah long yang tidak berperikemanusiaan itu.

"Keadaan mangsa sewaktu ditemui memang menyedihkan. Kulit mereka pucat lesi kerana mengalami hidrasi dan sudah lama tinggal dalam keadaan gelap serta tidak terkena cahaya matahari.

"Mangsa juga kelaparan kerana tidak diberi makan dan hanya kelihatan beberapa botol air mineral kosong, tandas untuk membuang air kecil dan besar serta kepala paip di dalam bilik tersebut," katanya sambil memberitahu mangsa dikurung antara 17 hari hingga dua bulan.

Dalam serbuan itu, polis terpaksa meminta bantuan pasukan Bomba dan Penyelamat dari Seri Kembangan untuk memecahkan mangga 'lokap' dan rantai dipasang pada mangsa.

Supari berkata, tugasnya tidak selesai selepas berjaya menyelamatkan mangsa kerana beliau seterusnya perlu bekerja keras menyiapkan kertas siasatan untuk mendakwa tujuh suspek yang ditangkap dalam kes tersebut agar mereka mendapat hukuman setimpal dengan perbuatan kejam yang dilakukan terhadap mangsa.

Ujar Supari, beliau berpuas hati apabila hasil penat lelahnya membuat siasatan dan penyelidikan terhadap kes fail, enam tertuduh akhirnya dikenakan tindakan di bawah Ordinan Darurat (EO) manakala seorang lagi Akta Kediaman Terhad.

No comments: