" Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. " (Surah Ar-Rum : 21)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath Friendship tickers
Daisypath Friendship tickers

Thursday, December 8, 2011

Lima pesawat disenarai pendek ganti MiG-29N

*MiG-29N*

LANGKAWI 5 Dis. - Kementerian Pertahanan telah menyenarai pendek lima pesawat tempur pelbagai guna (MRCA) bagi menggantikan MiG-29N yang digunakan oleh Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Menterinya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, selain varian Sukhoi buatan Rusia, empat lagi pesawat tempur kini dalam perhatian kerajaan, namun beliau enggan mendedahkannya.

*setiap pesawat ada nama Pilot*

*lambang cobra ni kalau tak silap base kat Kuantan*




Bagaimanapun kata beliau, khidmat MiG-29N masih diteruskan sehingga kerajaan membuat pengumuman rasmi mengenai penggantian pesawat buatan Rusia itu.

"Kami telah mengenal pasti beberapa jenis pesawat tempur untuk menggantikan MiG dan kesemua aspek teknikal lima pesawat tersebut telah siap dilakukan.

"Apa yang paling penting adalah pembelian MRCA baru itu nanti perlu dilengkapkan dengan program pemindahan teknologi dan projek timbal balas yang menguntungkan penggiat industri pertahanan negara serta kerajaan secara keseluruhan," katanya pada sidang akhbar di atas kapal KD Jebat di sini hari ini.

Sementara itu Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar memberitahu, hasrat Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) untuk memperoleh kapal sokongan pelbagai guna (MRSS) yang disuarakan sejak beberapa tahun lalu terpaksa ditangguh sementara ekoran kekangan ekonomi.


Namun katanya, program perolehan MRSS yang sepatutnya dibuat dalam fasa kedua Rancangan Malaysia Ke-10 itu masih dalam perhatian.

"Projek perolehan kapal perang pesisir pantai (LCS) pula kini masih di peringkat perbincangan dan pengumuman mengenainya akan dibuat dalam masa terdekat ini," kata beliau.




sumber: utusan malaysia online

oh ya .. gambar sume gOogle ..
cik rai tak pegi LIMA kat Langkawi =(

No comments: