" Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. " (Surah Ar-Rum : 21)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath Friendship tickers
Daisypath Friendship tickers

Wednesday, December 14, 2011

Ku Pinang Kau Dengan Bismillah

ehem .. ehem ..
sekarang ni kan .. cik rai tengok sinetron Ku pinang kau dengan Bismillah.
sesambil ber-blogging tu, bleh la tengok2 kan ..
kat indonesia dah lama release sinetron ni ..
cik rai tengok kat TV Al-Hijrah, channel 114 astro
pukul 6 petang, tapi x pasti setiap hari atau tak.
kat TV Alhijrah baru sampai episod 8-9

so, mari kita baca sinopsis sinetron tersebut.

Cerita Turki

Rangkaian kejadian mempertemukan dua anak manusia Amar (Dimas Anggara) dan Nirvana (Natasha Rizky) di Negara 1001 Masjid, Turki. Persamaan mereka hanya satu: Warga Negara Indonesia.

Amar adalah santri soleh asal Situbondo yang mendapatkan beasiswa untuk memperdalam agama Islam di kota Istanbul. Sedangkan Nirvana seorang fashion designer glamor yang sedang berlibur di Turki.

Sikap dan nilai hidup yang berlawanan ini kerap mendatangkan konflik di antara mereka berdua. Masalah makin keruh dengan munculnya Nordin (Ramzi) teman sekamar Amar yang menafsirkan Islam secara sempit, agama disikapinya dengan cara yang sangat fundamental.
Namun perlahan-lahan, Nirvana mulai simpati melihat kerendahan hati dan ketaatan Amar beragama. Keyakinan Amar bahwa Nirvana merupakan jodohnya semakin menguat dan memberikan dirinya keberanian untuk segera meminang Nirvana.


Cerita Situbondo
Sementara itu, dibelahan dunia lain. Di Kota Santri, Situbondo, Jawa Timur. Gus Mujo, penjamin dan pemberi bea siswa kepada Amir tertimpa musibah. Anak perempuannya, Fitria (Poppy Bunga) diperkosa secara bergantian.

Yang tidak diketahui Amar, untuk menutupi aib, Gus Mujo sudah memutuskan akan menikahkan Fitria dengan Amar. Gus Mujo yakin Amar tak mungkin menolak, karena dia berhutang budi.

Cerita Jakarta
Pinangan Amar berdampak panjang. Kedua orangtua Nirvana menentang rencana pernikahan itu. Ayah Nirvana, Chandra Basuki, berharap Nirvana menikah dengan Carlo (Richard Kevin) anak dari pengembang superblock ternama Eddy Saputra dan berharap hubungan putra-putri mereka bisa pula menyatukan kedua kerajaan bisnis mereka.

Skenario sinetron buatan Screenplay Productions ini ditulis oleh Sekar Ayu Asmara dan Nunung ND. Sutradara Iqbal Rais, yang sebelumnya pernah menyutradarai trilogi film layar lebar The Tarix Jabrix.

2 comments:

faizal mohd said...

layan sinetron pulak. waduh!. HAHA

ingatkan ganti NADA CINTA. :)

Cik Rai @SeriGala said...

kawan aku pernah share cerita ni kat utiub, tapi lambat loading .. ntah canne minggu ni aku saje try bukak TV AlHijrah .. tiba2 ada plak cite ni .. layan je laaaa