" Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. " (Surah Ar-Rum : 21)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath Friendship tickers
Daisypath Friendship tickers

Wednesday, April 13, 2011

~ Buta Kerana Dadah ...

Ameng dijel 8 tahun, 10 sebatan

tu die ... ameng ... hamek ko ...
suara sedap .. tp kenapa la ko edar dadah? masuk syabu dlm badan? perrrggghhhhhhh
nape ko jd cm ni ameng? nape? nape?
aku suke sgt lagu kau, butakah cinta ... huhu


Sabariah Zakaria (dua dari kanan) bebas dari pertuduhan sementara Ameng dijatuhkan hukuman penjara 8 tahun dan 10 kali sebatan atas tuduhan mengedar dadah di Mahkamah Sesyen Melaka, semalam.


MELAKA 12 April - Angkara dadah, vokalis kumpulan Spring, Ameng hari ini dihukum penjara lapan tahun dan sebatan 10 kali setelah mengaku bersalah atas dua pertuduhan pindaan memiliki dadah dan satu pertuduhan memasukkan syabu ke dalam badannya, Februari lalu.

Hakim Mahkamah Sesyen di sini, Abu Bakar Katar turut memerintahkan Ameng atau nama sebenarnya Wan Aminuddin Wan Ismail, 43, diletakkan di bawah pengawasan polis selama dua tahun.

Isteri Ameng, Sabariah Zakaria, 41, yang didakwa bersamanya atas dua tuduhan memiliki dadah bagaimanapun dibebaskan selepas pihak pendakwaan menarik balik kedua-dua pertuduhan itu terhadap wanita tersebut.

Bagi pertuduhan pindaan pertama, Ameng dihukum penjara lapan tahun dan sebatan 10 kali atas kesalahan memiliki kanabis seberat 105.9 gram di dalam sebuah bilik hotel di Jalan Melaka Raya 3, Taman Melaka Raya, Bandar Hilir di sini pada pukul 5.20 petang, 1 Februari lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 6 Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 39A(2) akta sama yang dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara seumur hidup atau penjara minimum lima tahun serta sebatan tidak kurang 10 kali.

Ameng turut dihukum penjara dua tahun bagi pertuduhan pindaan kedua iaitu memiliki 0.22 gram syabu pada masa, tarikh dan tempat yang sama mengikut Seksyen 12(2) ADB dan boleh dihukum di bawah Seksyen 12(3) akta tersebut yang dibaca Seksyen 34 Kanun Keseksaan.

Bagi tuduhan ketiga, penyanyi yang popular dengan lagu 'Sampai Hati' itu dihukum penjara setahun dan diletakkan di bawah pengawasan polis selama dua tahun setelah dia mengaku memasukkan dadah jenis methamphetamine (syabu) ke dalam badannya.

Kesalahan di bawah Seksyen 15(1)(a) ADB dan boleh dihukum di bawah Seksyen 5(1)(b) akta tersebut yang dibaca bersama Seksyen 38b akta sama, didakwa dilakukannya di Pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah Melaka Tengah kira-kira pukul 6 petang, 1 Februari lalu.

Abu Bakar memerintahkan ketiga-tiga hukuman tersebut berjalan serentak dari tarikh tangkapan pada hari kejadian.

Berdasarkan fakta kes, sepasukan anggota polis yang menyerbu bilik hotel itu telah menjumpai sebuah beg hitam yang mengandungi bungkusan plastik warna biru lutsinar berisi ketulan daun mampat dipercayai ganja, di bawah sebuah sofa.

Semasa serbuan itu, Ameng sedang duduk bersila di lantai berhadapan kerusi itu manakala isteri Ameng dan seorang kanak-kanak lelaki, dipercayai anak mereka, turut berada di dalam bilik tersebut.

Terdahulu, peguam Azrul Zulkifli Stork yang mewakilinya meminta mahkamah meringankan hukuman dengan alasan tertuduh menanggung tiga anak dan seorang ibu yang sakit selain menyesal atas segala perbuatannya serta berjanji tidak mengulangi kesalahan itu.

Timbalan Pendakwa Raya, Ifa Sirrhu Samsudin bagaimanapun meminta mahkamah menjatuhkan hukuman seberat-beratnya kerana artis itu dikenali ramai dan mempunyai banyak peminat terutama dalam kalangan remaja.

No comments: