" Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. " (Surah Ar-Rum : 21)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath Friendship tickers
Daisypath Friendship tickers

Friday, June 17, 2011

Pelihara Rahsia Pertahanan

sumber: utusan malaysia


KUALA LUMPUR 15 Jun - Semua anggota tentera dan orang awam yang bertugas di Kementerian Pertahanan diingatkan supaya memelihara serta menyimpan rahsia pertahanan negara agar ia tidak dimanipulasi oleh musuh.

Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin berkata, ini kerana pendedahan tentang rahsia negara hanya akan membawa padah pada masa depan.

"Ingatlah, pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab terus mengintai peluang untuk mengambil kesempatan atas kelalaian atau kelemahan kita dan di luar sana, elemen asing termasuk warga Malaysia terus cuba memperoleh maklumat mengenai aset strategik kita.

"Oleh itu, saudara dan saudari hendaklah memastikan segala maklumat berdarjah disimpan dengan seketat-ketatnya dan tidak menguar-uarkan sebarang maklumat kepada mana-mana pihak yang tidak berkenaan," katanya.

Beliau berkata demikian dalam amanat terakhir sebagai Panglima Angkatan Tentera sebelum menyerahkan tugas kepada Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zin melalui simbolik penyerahan tongkat kuasa di Kementerian Pertahanan di sini hari ini.

Azizan mencipta sejarah tersendiri dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM) apabila muncul sebagai Panglima Tentera Udara pertama yang dilantik memimpin ketiga-tiga cabang perkhidmatan tentera negara bermula 1 September 2009 sehingga ke hari ini.

Beliau mengakui tarikh 1 September 2009 dan 15 Jun 2011 merupakan dua tarikh teristimewa dalam hidupnya serta selama 41 tahun berkhidmat dalam ATM.

Pada acara hari ini, Azizan turut melakukan pemeriksaan Kawalan Kehormatan Utama oleh sepasukan anggota Rejimen Askar Melayu Diraja buat kali terakhir sebelum diarak di atas sebuah kenderaan tentera dengan penuh simbolik.

Suasana di Kementerian Pertahanan mendung seketika disertai tiupan angin sewaktu acara itu berlangsung.


No comments: